محل تبلیغات شما
پاسخ

در احادیث اسلامی شرایطی برای کارگزاران بیان شده است که باید در انتخاب افراد مورد توجه قرار گیرد؛

۱-علم و آگاهی در بالاترین سطح؛

پیامبر گرامی فرمود:

کسی که امامت و پیشوایی جمعیتی را بر عهده می گیرد در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد پیوسته کار آنها رو به انحطاط می رود تا روز قیامت »

وسائل الشیعه ج۵ ص۴۱۵

وفرمود:

کسی که مردم را به خویشتن دعوت کند در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد او بدعت گذار گمراه است»

سفینه البحار ج۶ ص۳۴۸

۲-سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوداث مختلف؛

حضرت علی فرمود:

ابزار ریاست و مدیریت ، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است»

نهج البلاغه کلمات قصار ۱۷۶

۳-آگاهی بر مسائل زمان ؛

امام صادق فرمود:

آن کس که آگاه از وضع زمان خود باشد مسائل پیچیده و گمراه کننده به او هجوم نمی آورد»

الکافی ج۱ ص۲۷

۴-منافع مردم و خویش را یکسان دیدن ؛

حضرت علی زمانی که محمد بن ابی بکر را به زمامداری مصر برگزید چنین به او دستور داد:

برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست می داری و برای آنها چیزی را ناخوش بدار که برای خود و خانواده خود ناخوش داری چرا که این کار منطق تو را قوی می کند و مردم را به اصلاح و صلاح نزدیکتر می سازد»

بحار الانوار ج۷۲ ص۲۷

۵-پیوند عاطفی با مردم؛

در برخی روایات سلطان عادل به منزله پدر شمرده شده است و به مردم توصیه شده است که همانند پدر او را گرامی بدارند .مفهوم این سخن آن است که او هم باید با چشم فرزندی به مردم نگاه کند و به این ترتیب باید یک رابطه عاطفی آن گونه که میان پدر و فرزندان است میان او و مردم برقرار باشد.

امام کاظم علیه السلام فرمود:

سلطان عادل به منزله پدر مهربان است پس دوست بدارید برای او آنچه را که برای خود دوست می دارید و ناخوش دارید برای او آنچه را که برای خود ناخوش دارید»

وسائل الشیعه ج۱۸ ص۴۷۲

۶-دوری از بخل و جهل و نادانی و جفا و ستم؛

حضرت علی فرمود:

شما می دانید کسی که بر نوامیس و خون ها و غنائم ، احکام و پیشوایی مسلمین حکومت می کند نباید بخیل باشد مبادا در جمع آوری اموال آنان برای خویش حرص بورزد و نباید جاهل و نادان باشد که با جهلش آنها را گمراه سازد و نه جفا کار که پیوندهای آنها را از هم بگسلد و نه ستمکار که گروهی را بی دلیل به گروهی دیگر مقدم دارد و نه رشوه خوار در قضاوت که حقوق آنها را پایمال کند و در رساندن حق به صاحبش کوتاهی ورزد و نه تعطیل کننده سنت پیامبر که امت را به هلاکت بیفکند»

نهج البلاغه خطبه ۱۳۱

۷-دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل ؛

حضرت علی فرمود:

فرمان خدا را تنها کسی می تواند بر پا دارد که ( با دشمنان خدا ) سازشکار نباشد و به روش اهل باطل عمب نکند و پیرو فرمان طمع نگردد»

نهج البلاغه حکمت ۱۲۰

۸-نسبت به مقام و منصب خویش به چشم امانت بنگرد نه وسیله برتری جویی و استفاده شخصی و حزبی؛

حضرت علی به قاضی اهواز چنین نوشت :

بدان ای رفاعه این حکومت ( و پستهای مختلف آن ) امانت الهی است .هرکس در آن خیانت کند لعنت خدا تا روز قیامت بر او باد و هر کس خائنی را به کار گیرد پیامبر در دنیا و آخرت از او بیزار است»

دعائم الاسلام ج۲ ص۵۳۱

و به فرماندار آذربایجان چنین نوشت:

کار تو ( فرمانداری ) برای تو وسیله نان و آب نیست بلکه امانتی است در گردنت»

نهج البلاغه نامه ۵

۹-از آیات قرآن نیز استفاده می شود که زمامدار باید علم و توانایی در انجام مسئولیت ها را دارا بوده و در ادای مسئولیت نیز  امین و درستکار باشد .

بقره ۲۴۷- یوسف ۵۵- قصص ۲۶

پخش زنده (لایو) تنها در پیام رسان ایرانی و داخلی گپ

در بهار پیروزی جای شهدا خالی

هدفتان انجام تکلیف باشد و نه شهادت!

,مردم ,کند ,فرمود ,علی ,کار ,فرمود ,را به ,برای خود ,که برای ,و نه

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

رژیم لاغری و تناسب اندام Edward's collection کهنه ترین دلتنگی ها انتشارات شمیم مهر و اندیشه cotspesasmoi lilistadi دانلود جزوه های دانشجویی حسابداران ایران خرید بلیط ارزان لحظه آخری del neveshtehaye man