پاسخ
در احادیث اسلامی شرایطی برای کارگزاران بیان شده است که باید در انتخاب افراد مورد توجه قرار گیرد؛
۱-علم و آگاهی در بالاترین سطح؛
پیامبر گرامی فرمود:
کسی که امامت و پیشوایی جمعیتی را بر عهده می گیرد در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد پیوسته کار آنها رو به انحطاط می رود تا روز قیامت »
وسائل الشیعه ج۵ ص۴۱۵
وفرمود:
کسی که مردم را به خویشتن دعوت کند در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد او بدعت گذار گمراه است»
سفینه البحار ج۶ ص۳۴۸
۲-سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوداث مختلف؛
حضرت علی فرمود:
ابزار ریاست و مدیریت ، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است»
نهج البلاغه کلمات قصار ۱۷۶
۳-آگاهی بر مسائل زمان ؛
امام صادق فرمود:
آن کس که آگاه از وضع زمان خود باشد مسائل پیچیده و گمراه کننده به او هجوم نمی آورد»
الکافی ج۱ ص۲۷
۴-منافع مردم و خویش را یکسان دیدن ؛
حضرت علی زمانی که محمد بن ابی بکر را به زمامداری مصر برگزید چنین به او دستور داد:
برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست می داری و برای آنها چیزی را ناخوش بدار که برای خود و خانواده خود ناخوش داری چرا که این کار منطق تو را قوی می کند و مردم را به اصلاح و صلاح نزدیکتر می سازد»
بحار الانوار ج۷۲ ص۲۷
۵-پیوند عاطفی با مردم؛
در برخی روایات سلطان عادل به منزله پدر شمرده شده است و به مردم توصیه شده است که همانند پدر او را گرامی بدارند .مفهوم این سخن آن است که او هم باید با چشم فرزندی به مردم نگاه کند و به این ترتیب باید یک رابطه عاطفی آن گونه که میان پدر و فرزندان است میان او و مردم برقرار باشد.
امام کاظم علیه السلام فرمود:
سلطان عادل به منزله پدر مهربان است پس دوست بدارید برای او آنچه را که برای خود دوست می دارید و ناخوش دارید برای او آنچه را که برای خود ناخوش دارید»
وسائل الشیعه ج۱۸ ص۴۷۲
۶-دوری از بخل و جهل و نادانی و جفا و ستم؛
حضرت علی فرمود:
شما می دانید کسی که بر نوامیس و خون ها و غنائم ، احکام و پیشوایی مسلمین حکومت می کند نباید بخیل باشد مبادا در جمع آوری اموال آنان برای خویش حرص بورزد و نباید جاهل و نادان باشد که با جهلش آنها را گمراه سازد و نه جفا کار که پیوندهای آنها را از هم بگسلد و نه ستمکار که گروهی را بی دلیل به گروهی دیگر مقدم دارد و نه رشوه خوار در قضاوت که حقوق آنها را پایمال کند و در رساندن حق به صاحبش کوتاهی ورزد و نه تعطیل کننده سنت پیامبر که امت را به هلاکت بیفکند»
نهج البلاغه خطبه ۱۳۱
۷-دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل ؛
حضرت علی فرمود:
فرمان خدا را تنها کسی می تواند بر پا دارد که ( با دشمنان خدا ) سازشکار نباشد و به روش اهل باطل عمب نکند و پیرو فرمان طمع نگردد»
نهج البلاغه حکمت ۱۲۰
۸-نسبت به مقام و منصب خویش به چشم امانت بنگرد نه وسیله برتری جویی و استفاده شخصی و حزبی؛
حضرت علی به قاضی اهواز چنین نوشت :
بدان ای رفاعه این حکومت ( و پستهای مختلف آن ) امانت الهی است .هرکس در آن خیانت کند لعنت خدا تا روز قیامت بر او باد و هر کس خائنی را به کار گیرد پیامبر در دنیا و آخرت از او بیزار است»
دعائم الاسلام ج۲ ص۵۳۱
و به فرماندار آذربایجان چنین نوشت:
کار تو ( فرمانداری ) برای تو وسیله نان و آب نیست بلکه امانتی است در گردنت»
نهج البلاغه نامه ۵
۹-از آیات قرآن نیز استفاده می شود که زمامدار باید علم و توانایی در انجام مسئولیت ها را دارا بوده و در ادای مسئولیت نیز امین و درستکار باشد .
بقره ۲۴۷- یوسف ۵۵- قصص ۲۶
,مردم ,کند ,فرمود ,علی ,کار ,فرمود ,را به ,برای خود ,که برای ,و نه
درباره این سایت